Witte voetjes halen

Een tikspel voor tweetallen of drietallen. Variatie: laat de kinderen vaak wisselen van tegenstander dmv een doordraai systeem.

Min 2 / max < kinderen
Leeftijd vanaf 8 jaar
Duur 5 tot 15 minuten

Spullen:
Gebruik de rechte lijnen van de atletiekbaan.
Pionnen

Doel \ Regels: Maak met de pionnen vakken van ongeveer 1,5 meter breed en twee tot drie meter lang. Maak van de groep allemaal tweetallen en zet ze buiten een vak tegenover elkaar. Een truc is om een rij pionnen op een startlijn te zetten, zodat aan een kant duidelijk is wat de grens van het speelveld is.

Doel: Degene van het tweetal die als laatste in het vak staat heeft het recht om de ander te tikken. Het tikken kan alleen in het vak. Een van de twee zal dus het vak inlopen en heeft het recht van tikken. Hij kan alleen de ander niet tikken, omdat deze zich buiten het vak bevind. Nu loopt ook het tweede kind het vak in en heeft nu dus het recht van tikken (hij staat als laatste in het vak). Hij kan nu ook tikken omdat de ander nog in het vak staat. Deze zal dus snel buiten het vak moeten gaan staan. (Beide spelers kunnen overigens alleen aan de achterkant het veld verlaten, niet aan de zijkant (ook omdat zich daar andere spelers bevinden die bezig zijn)). Nu kan hij het vak weer in komen om zo het recht op tikken te krijgen en moet speler twee dus snel uit het vak. Kijk na een paar minuten wie de ander het vaakst heeft getikt.

Let op: Zorg dat kinderen elkaar niet omver lopen en gaan duwen.

Variatie:
1. Drietallen: het spel kan ook met drietallen. Maak dan van de pionnen een driehoek. Let op dat het recht van tikken nu wel bij twee personen kan liggen. Kind 1 stapt het veld in en heeft het recht. Kind 2 stapt het veld in en krijgt het recht en kan kind 1 tikken. Nu stapt ook nummer drie het veld in en krijgt het recht om kind 1 en 2 te tikken. Alleen blijft kind 2 het recht houden om kind 1 te tikken, omdat hij immers later in het vak stond. Deze variant kan ook met nog meer kinderen, alleen dan bestaat de kans dat je geen overzicht houdt en dat kan ten koste van het spel en het doel gaan.

2. Variabel met wisselen: Laat geregeld de kinderen wisselen van tegenstander. Voer een doordraai richting in zodat kinderen duidelijk weten waar ze naar toe moeten. De kinderen hebben zo ook een tegenstander die ze anders niet zelf zouden kiezen (jongens tegen meisjes en niet alleen maar tegen vriendjes).

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *